Objective: Correction of pediatric fractures by cast wedging to achieve acceptable positioning for conservative fracture management. Efficient and convenient treatment to avoid invasive manipulation or hospitalization.
Indications: Fractures of distal forearm shaft or distal metaphyseal forearm. Tibial shaft fractures from midshaft to distal metaphyseal region.
Contraindications: Proximal and middle forearm fractures. Complete dislocation. Articular fractures. Very young children (compliance problems). Open fractures.
Surgical technique: Immediate cast application for fracture treatment as usual. After 8-10 days wedging of the cast at concavity of fracture site leads to gentle fracture reduction within a few days.
Postoperative management: Depending on the age of the patient and location of the fracture, weekly visits to look for any discomfort or pain while cast treatment after wedging. Depending on the age of patient, duration of the cast is 4-6 weeks.
Results: A recent analysis of 199 fractures in Sankt Pölten (average age 8.9 years) showed low refracture rates. In only 2 cases did unsuccessful wedging lead to surgical treatment (proximal radius-elastic stable intramedullary nailing [ESIN], distal tibial metaphysis-K-wires). Furthermore, refracture after cast removal occurred in 4 out of a total of 78 greenstick fractures of the radius (refracture rate 5%, well below the usual figures reported in the literature). The treatment goal was achieved with cast wedging in 96% of the patient population.
Zusammenfassung: OPERATIONSZIEL: Stellungskorrektur mittels Gipskeilung, wodurch es zu einem Redressement und einer Retention des Knochenbruches in lokalisations- und altersabhängig tolerabler Frakturstellung kommt. Effiziente und zumutbare Behandlung ohne Notwendigkeit einer operativen Intervention.
Indikationen: Unterarmfrakturen distales Schaftdrittel sowie Frakturen der distalen Radiusmetaphyse. Unterschenkel- bzw. Tibiaschaftfrakturen ab Midschaft sowie Frakturen der distalen Tibiametaphyse.
Kontraindikationen: Proximale und mittlere Vorderarmfrakturen. Vollständige Dislokation ohne Knochenkontakt der Frakturenden. Gelenkfrakturen (ausschließlich epiphysäre Verletzungen). Sehr junge Patienten, weil eine konklusive Rückmeldung des Kindes bezüglich Schmerz/Neurologie häufig sehr schwierig ist. Offene Frakturen.
Operationstechnik: Anlage eines zum Keilen vorbereiteten Gipsverbandes, am 8. bis 10. Tag nach Trauma Stellungskorrektur durch aufklappende Gipskeilung, die in der maximalen Konkavität der Fraktur zur Wirkung kommen soll.
Weiterbehandlung: Wöchentliche Kontrollen der Verbandsanordnung bis zur Gipsabnahme, vorzeitige selbstständige Wiedervorstellung bei Schmerzen (Aufklärung!). Fixationsdauer beim Kind 4 Wochen, bei Adoleszenten 4 bis 6 Wochen.
Ergebnisse: Im Rahmen einer Studie der Autoren mit einem Beobachtungszeitraum von 8 Jahren wurden in der Klinik in Sankt Pölten 199 Frakturen bei Kindern nachkontrolliert. In lediglich 2 Fällen frustrane Keilung mit operativem Verfahrenswechsel (proximaler Radius – ESIN [elastische stabile intramedulläre Nagelosteosynthese], distale Tibiametaphyse – K[Kirschner]-Drähte), weiter Refraktur nach Gipsabnahme bei 4 von insgesamt 78 gekeilten Grünholzfrakturen an der Speiche (Refrakturrate von 5 %, weit unter den üblichen Literaturangaben). Bei 96 % des Patientenguts konnte das Therapieziel durch die Gipskeilung erreicht werden.
Keywords: Bone fractures; Closed fracture reduction; Forearm; Tibia fracture; Wedging.
© 2025. The Author(s).
Keywords:cast wedging; children; adolescents
目标:Objective:
使用石膏楔形技术纠正儿童骨折,以实现保守性骨折管理中可接受的位置。高效且方便的治疗方法,避免侵入性操作或住院治疗。
适应症:
Indications:远端前臂骨干或远端干骺端前臂骨折。从骨干中部到远端干骺端区域的胫骨骨干骨折。
禁忌症:
Contraindications:接近中段和中间部位的前臂骨折。完全脱位。关节内骨折。非常年幼的孩子(依从性问题)。开放性骨折。
手术技术:
Surgical technique:像常规治疗一样立即为骨折患者应用石膏固定。在受伤后8-10天,在骨折凹陷处楔形石膏,以在几天内实现轻柔的骨折复位。
术后管理:
Postoperative management:根据患者的年龄和骨折的位置,每周复查,观察石膏治疗后的任何不适或疼痛。根据患者年龄,石膏固定时间为4-6周。
结果:
Results:近期对圣波尔滕的199例骨折(平均年龄8.9岁)进行的一项分析显示,再次骨折率较低。仅在2例中,由于楔形失败而需要手术治疗(近端桡骨弹性稳定髓内钉[ESIN]、远端胫骨干骺端K-针)。此外,在总共78例尺骨青枝骨折中有4例发生再骨折(再骨折率为5%,明显低于文献中的通常报道数据)。在患者人群中,通过石膏楔形实现了96%的治疗目标。 Keywords: 骨折;闭合复位;前臂;胫骨骨折;楔形固定。